اهمیت طراحی سایت به صورت واکنش گرا (Responsive)

responsive-icon-site

امروزه استفاده از تلفن همراه هوشمند و انواع گجت‌های که قابلیت اتصال به اینترنت و مرور صفحات وب را دارند بسیار گسترش یافته است. خواندن مقالات، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، چک کردن ایمیل و حتی خرید‌های آنلاین از مواردی است که کاربران به وسیله دستگاه‌های همراه انجام می‌دهند.

با توجه به روند رشد در استفاده و اتصال به اینترنت از طریق تلفن‌ همراه، بسیار مهم است که وب سایت شما به صورت واکنش گرا (Responsive) طراحی شده باشد. در گذشته وب‌مسترها برای موبایل و دسکتاپ دو نوع سایت متفاوت در نظر می‌گرفتند، اما اکنون با طراحی ریسپانسیو نیازی به این کار نخواهد بود.

طراحی واکنش گرا چیست؟

طراحی ریسپانسیو (Responsive) به معنای نمایش صحیح یک سایت در دستگاه‌های مختلف با سایز صفحه نمایش مختلف است. قابلیت نمایش صحیح عناصر و محتوا و همچنین نحوه چیدمان آنها در کنار قابل کلیک بودن (clickable) از مهمترین مواردی است که باید در این زمینه رعایت شود. این به معنی این است که لازم نیست برای دستگاه‌های مختلف نسخه‌های متفاوتی از سایت را طراحی کنید.

چرا طراحی سایت به صورت واکنش‌گرا مهم است؟
mobile friendly

  • استفاده از تلفن همراه افزایش یافته است
    همینطور که توضیح دادیم روند استفاده از تلفن‌همراه در بین کاربران با سرعت در حال افزایش است. دسترسی سریع و ساده به اینترنت پرسرعت بر روی موبایل این امکان را فراهم کرده است که کاربران کارهای مرتبط با اینترنت را خیلی سریع و بدون نیاز به رایانه‌ها انجام دهند. در ادامه برخی آمارهای مرتبط با این حوزه را خواهیم خواهند.
  • بیش از ۵۰ درصد از جستجوهای گوگل از طریق تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها است.
    گوگل می گوید بعید است ۶۱ درصد از کاربران به سایتی که مشکل نمایش در تلفن همراه دارد برگردند.
    ۴۸ درصد از مصرف کنندگان کالا یا خدمات، تحقیق از طریق تلفن همراه را با یک موتور جستجو آغاز می کنند.

پیشنهاد شده توسط Google

همه می‌دانیم که در حال حاضر گوگل به عنوان قدرتمند‌ترین و محبوب‌ترین موتور جستجو شناخته می‌شود. بنابراین برخی از قوانین وب و مرتبط با وضعیت سایت‌ها را نیز گوگل تعین کرده‌ است. بنابراین اگر می‌خواهید همچنان در نتایج جستجو حضور داشته باشید و با کسب رتبه مناسب ترافیک ورودی از طریق موتورهای جستجو بدست بیاورید بهتر است به توصیه گوگل توجه کنید و سایت خود را به صورت ریسپانسیو طراحی کنید.

یکی از دلایلی که گوگل این نوع طراحی را می‌پسندد عدم نیاز به ایندکس کردن مجدد محتوا و آدرس URL مختلف برای یک سایت است. همچنین از طرفی جذب اعتماد و سهولت در اشتراک گذاری مطالب نیز در این نوع طراحی ساده‌تر خواهد بود. همه اینها رضایت کاربر را به همراه خواهد داشت، چیزی که برای گوگل اولویت اول است.

مقاله مرتبط: بهینه سازی سایت برای موبایل و اکنون Mobile-First Index
money-customer

طراحی واکنش‌گرا می تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد
علاوه بر تمام مزایایی که ذکر کردیم، طراحی واکنش گرا از طریق جذب کاربران تلفن همراه باعث افزایش نرخ تبدیل می‌شود. دلیل آن هم روشن است، اگر یک سایت برای بازدید‌کنندگان از طریق تبلت یا تلفن همراه به خوبی نمایش داده نشود، کاربران قادر به مشاهده محصولات نخواهند بود و خرید و سفارشی صورت نخواهد گرفت.

در این مورد پیشنهاد میکنم مقاله زیر را مطالعه کنید:

طراحی واکنش‌گرا برای صفحات وب

  • user ex
    تجربه کاربری بهتر
    طراحی واکنش‌گرا یک تجربه بهتر برای بازدیدکنندگان سایت از طریق تلفن همراه را به ارمغان می‌آورد. برای مثال کاربران مجبور نیستند مدام سایز صفحه را جهت نمایش متن و تصاویر کوچک و بزرگ (zoom) کنند، بلکه این تغییر به صورت اتوماتیک رخ می‌دهد و این باعث می‌شود کاربر به سادگی مطلب را بخواند و سریعتر در صفحات سایت جابه‌جا شود.
  • وقتی سایت شما برای بازدیدکنندگان از طریق موبایل به صورت صحیح نمایش داده نشود در واقع در حال ارسال یک سیگنال ناامید کننده هستید و طبق آمار گوگل حدود ۶۱ درصد از کاربران به سایتی که مشکل نمایش در تلفن همراه دارد بر نخواهند گشت. همچنین در یک نظر سنجی ۴۸ درصد از کاربران گفته‌اند وقتی یک سایت به صورت صحیح نمایش داده نمی‌شود آنها فکر می‌کند که برند مربوط به سایت برای کسب وکار خود ارزشی قائل نیست.

توجه داشته باشید طراحی واکنش‌گرا علاوه بر اینکه روند سفارش محصولات و خدمات را برای کاربران موبایل سریع و دلچسب می‌کند به شما کمک خواهد کرد تا در نظرسنجی و دریافت نظرات کاربران بازخورد بیشتری را تجربه کنید.

blogad.ir/why-responsive-design-important/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *