بین دامنه ir. و com. کدام انتخاب بهتری است؟

مقایسه دامنه های .ir و .com

یکی از ملاک های انتخاب یک سایت توسط کاربران ارائه اطلاعات به زبان و فرهنگ خودشان است. مخصوصا در کشورهای غیر انگلیسی زبان این مهم بیشتر به چشم می آید.

از آنجایی که الگوریتم های موتورهای جستجو مانند گوگل همیشه سعی کرده اند که بهترین نتایج را برای کاربران به نمایش بگذارند بدیهی است که همسانی زبان و نزدیکی موقعیت های مکانی سایت با جستجو کننده، می تواند باعث افزایش رتبه سایت برای بازدیدکنندگان محلی شود.

دامنه مرتبط
هنگامی که برای یک سایت چند زبانه یا چند کشوری برنامه ریزی می کنید باید به ساختار و نرم افزار سایت در کنار نحوه مدیریت آن توجه ویژه ای داشته باشید. تفاوت نسخه های مختلف یک وب سایت چند زبانه می تواند از نام دامنه مشخص شود. دامنه ها به دو نوع زیر تقسیم می شوند.

دامنه های کشوری یا ccTLDs سرواژه Country-Code Top Level Domain Names مانند ir. برای کشور ایران
دامنه های عمومی یا gTLDs سرواژه Generic Top Level Domain Names که می تواند برای همه زبان ها و فرهنگ ها استفاده شود مانند com. یا org. و غیره
عوامل موثر
گوگل معمولا برای نمایش نتایج مناسب تر موقعیت مکانی جستجوکنندگان و سایت ها را با یکدیگر مقایسه می کند. برای معرفی موقعیت مکانی سایت به گوگل می تواند از فاکتورهای زیر استفاده کرد.

به کار بردن دامنه های کشوری / ccTLD ها مانند ir. برای سایت هایی ایرانی که یک سیگنال قوی برای نمایش سایت در نتایج جستجوی کاربران ایرانی است.
استفاده از ابزار گوگل برای مدیران سایت / Google Webmaster Tools که در آن می توان محدوده جغرافیایی مشتریان سایت را مشخص نمود. البته با توجه به استفاده کاربران ایرانی از VPN ها این مورد توصیه نمی گردد.
موقعیت مکانی سرورها نیز می تواند یکی از فاکتورهای تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال انتخاب سرور ایرانی برای سایت های ایرانی می تواند عامل مزیتی باشد.
اطلاعات داخلی سایت مانند آدرس، شماره تلفن محلی، زبان، لینک به سایت های هم زبان و بسیاری از اطلاعات داخلی توسط موتور جستجو تحلیل و بررسی شده و به تشخیص موقعیت مکانی کمک می کند.
گوگل استفاده از تگ های مکانی مانند “geo.position” یا “distribution” یا کدهای داخلی HTML را برای نمایش موقعیت مکانی سایت توصیه نمی کند.

ساختار آدرس
به صورت خلاصه گوگل استفاده از دامنه های محلی را برای سایت های چند زبانه به سایر روش ها ترجیح می دهد.

انتخاب ccLTD ها یعنی انتخاب ir. برای نسخه فارسی سایت با دامنه com.
انتخاب sub-domain نیز انتخاب مناسبی است و می شود fa.domain.com را برای نسخه فارسی و fr.domain.com را برای نسخه فرانسوی انتخاب کرد
انتخاب sub-folder که بسیار رایج است. به عنوان مثال domain.com/fa برای نسخه فارسی و domain.com/en برای نسخه انگلیسی انتخاب شود
استفاده از Query String مانند domain.com?lan=fa برای نسخه فارسی سایت که به هیچ وجه توصیه نمی شود

https://webdesigniran.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *