نخستین کانون محیط زیست

از آغاز به کار نخستین کانون محیط زیست تا انتخاب شهردار مدرسه

آغاز به کار نخستین کانون محیط زیست مدارس تا انتخاب شهردار برای مدارس از جمله مهمترین اخبار شهرداری های مناطق تهران بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، اخبار مناطق تهران به شرح زیر است:

آغاز به کار رسمی ” نخستین کانون محیط زیست مدرسه ” در ورودی غربی پایتخت

قائم مقام منطقه۲۱ از آغاز به کار رسمی “نخستین کانون محیط زیست مدرسه” در دبستان دخترانه انصار واقع در ناحیه دو منطقه۲۱ به منظور ارتقا سطح فرهنگ محیط زیستی دانش آموزان و جلب مشارکت هرچه بیشتر آنها در زمینه حفاظت و صیانت از محیط زیست خبر داد.

حمید ناصحی قائم مقام این منطقه با اشاره به اینکه آغاز به کار رسمی “نخستین کانون محیط زیست مدرسه” در ورودی غربی پایتخت در راستای اجرای طرح استقبال از مهر ۹۶ در منطقه ۲۱ و با عنایت به الزامات دستورالعمل ابلاغی از سوی مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران صورت گرفته، گفت: در سال تحصیلی گذشته، کلیه ۶۳ مدرسه سطح منطقه۲۱ جهت شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل اجرای طرح “کانون محیط زیست مدارس” مورد پایش قرار گرفتند و آموزش های لازم به دانش آموزان، دبیران و اولیای مدارس داده شد و در نهایت پس از انتخاب دبستان دخترانه انصار، اقدامات لازم جهت افتتاح رسمی کانون محیط زیست در این مدرسه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در کانون های محیط زیست مدارس موضوعات مختلف محیط زیستی با محوریت شهر تازه و کارگروه های آن به دانش آموزان آموزش داده می شود تصریح کرد: در این کانون ها موضوعاتی همچون تنوع زیستی جانداران و گیاهان و نگهداری از آنان، بحث مدیریت آب و سایر انرژی ها، دستیابی به زمین پاک و تفکیک پسماند و هوای پاک به عنوان یکی از معضلات اساسی شهر تهران آموزش داده می شود و از آنها خواسته می شود در این زمینه مشارکت فعالانه داشته باشند.

ناصحی مشارکت آحاد جامعه در بحث محیط زیست را ضروری عنوان کرد و یادآور شد: در این زمینه نقش معلمان و دانش آموزان بسیار ارزشمند است که در قدم اول دانش آموزان مفاهیم و شاخصه هایی همچون نگهداری از گیاهان، جداسازی پسماندها و صرفه جویی در مصرف انرژی را با مشارکت فعالانه یاد بگیرند و به خانواده های خود نیز انتقال بدهند.

شایان ذکر است؛ کارشناسان واحد محیط زیست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه۲۱ با همکاری مسئولین و دانش آموزان دبستان دخترانه انصار، در طول سال تحصیلی ۹۷-۹۶ نسبت به برگزاری دوره ها و برنامه های آموزشی محیط زیستی و همچنین توزیع اقلام کمک آموزشی به منظور آشنایی دانش آموزان با اهداف مدنظر ایجاد کانون های محیط زیست در مدارس اقدام خواهند کرد.

افتتاح و بهره برداری از ۲ بوستان برادران شهید بیات و شهدای زینبیه در منطقه ۱۰ پایتخت
شهردار منطقه ۱۰ از پایان عملیات عمرانی و تجهیزاتی احداث دو بوستان برادران شهید بیات و شهدای زینبیه خبر داد و گفت: به منظور ساماندهی نقاط بی دفاع شهری و توسعه فضاهای سبز این ۲ بوستان با اجرای استانداردهای لازم و تمهیدات مناسب برای استفاده اقشار مختلف شهروندان در منطقه به بهره برداری رسید.

سهیلا صادق زاده ضمن اعلام این خبر مهمترین چالش منطقه را بافت متراکم و فرسوده آن برشمرد و گفت: این منطقه علی رغم پیشینه غنی و فرهنگ اصیل مردمان آن دارای کالبدی با بافت فرسوده و متراکم و فقر فضاهای سبز است که می بایست برای رفع این نقیصه از تمامی ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استفاده بهینه شود.

شهردار منطقه احداث دوبوستان مذکور را حاصل نگاه ویژه مدیریت شهری برای خدمات رسانی بهینه به شهروندان و جلب رضایت آنان برشمرد و افزود: یکی از راهکارهای توسعه فضاهای سبز شناسایی و تملک نقاط بی دفاع شهری است که معضلی نیز برای منطقه و بروز آسیبهای اجتماعی محسوب می شود و امنیت منطقه را با مخاطره مواجه می کند.

شهردار منطقه با اشاره به استفاده بهینه از پارکینیگ متروکه واقع در خیابان مالک اشتر ورودی بزرگراه یادگار امام(ره) افزود: در این فضا که در یکی از شریان های اصلی منطقه واقع است با توجه به درخواست شهروندان و پیگیری های به عمل آمده بوستان برادران شهید بیات به مساحت ۲۳۵۰ متر مربع احداث شدو پارکینگ مذکور نیز پس از انتقال به خیابان شهید چراغی برای استفاده بهینه شهروندان ساماندهی شد.

صادق زاده افزود: این بوستان پس از جمع آوری و رفع موانع فیزیکی، همسطح سازی دریچه ها، رفع معارض، نصب کف پوش، نرده کشی، آبخوری، آبنما، خط کشی ها و کاشت درختان و گیاهان زینتی با نصب ستهای وررزشی، وسایل بازی کودکان، صندلی و … برای استفاده اقشار مختلف شهروندان با استفاده از تجهیزات استاندارد و با نگاه ویژه به توان یابان و کهنسالان تجهیز و آماده سازی شد.

وی افزود: در این بوستان علاوه بر نصب تابلوهای راهنما و علائم هشداری و تامین روشنایی ،آبنمایی طراحی شده که علاوه بر ایجاد زیبایی بصری جلوه خاصی به این بوستان بخشیده است.

شهردار منطقه با اشاره به اتمام عملیات اجرایی احداث بوستان شهدای زینبیه یادآور شد: بوستان شهدای زینبیه نیز در یکی از نقاط بی دفاع شهری خیابان مالک اشتر که در گذشته محلی برای بروز آسیب های اجتماعی بوده است به مساحت ۱۳۰۰ متر مربع احداث شد. این بوستان بنا به درخواست شهروندان و پیگیری های مدیریت شهری با نصب ست های ورزشی و بازی کودکان، احداث فضای سبز، کف پوش، پیاده رو و امکانات ویژه دیگر برای استفاده توان یابان آماده بهره برداری است.

شهردار منطقه در خاتمه اظهار امیدواری کرد با تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و همکاری و مشارکت شهروندان شاهد محلاتی آباد و پر رونق باشیم.

تمدید گواهینامه سیستم مدیریت محیط زیست شهرداری منطقه ۱۲ بر مبنای استاندارد ISO۱۴۰۰۱

شهردار منطقه ۱۲ تهران از تمدید گواهینامه سیستم مدیریت محیط زیست این منطقه بر مبنای استاندارد ISO۱۴۰۰۱ خبر داد.

پیمان حسین محسنی شهردار این منطقه گفت : اداره محیط زیست حوزه معاونت خدمات شهری و محیط زیست با همکاری معاونت ها ، ادارات و نواحی شش گانه ، برای نهمین سال پیاپی موفق به تمدید گواهینامه سیستم مدیریت محیط زیست از سوی شرکت بین المللی IMQ ایتالیا شد.

وی افزود : در این ممیزی که به مدت ۲ روز از سطح منطقه ، نواحی و سایت های عملیاتی صورت گرفت ، ممیزان با در نظر گرفتن شواهد و بررسی مستندات به تعیین میزان مطابقت وضعیت موجود با معیارهای استاندارد پرداختند.

شهردارقلب طهران ادامه داد : در این ممیزی ، ممیزان ضمن اشاره به پروژه های اجرا شده به منظور ارتقاء کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ و بیان نقاط قوت موجود که منتج به بهبود مستمر سیستم محیط زیست گردیده ، موفقیت شهرداری منطقه ۱۲ به تمدید گواهینامه بین المللی سیستم مدیریت زیست برای دومین سال پیاپی بدون هیچ گونه عدم انطباقی را اعلام نمودند.

انتخابات شهردار مدرسه در منطقه ۷ برگزار می شود

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۷ از برگزاری انتخابات شهردار مدرسه در سطح مدارس منطقه خبر داد و گفت: این طرح با هدف بالا بردن سطح آگاهی و مشارکت جویی دانش‌آموزان اجرا می شود.

محمد رضا غلامی با اشاره به اهداف دیگر این طرح گفت : افزایش آگاهی دانش آموزان در زمینه‌های مسائل ایمنی، ترافیک و حمل و نقل، مسائل زیست‌محیطی، امور اجتماعی و فرهنگی، امور ورزشی و تربیت بدنی و تقویت مسئولیت‌پذیری و روحیه مشارکت‌جویی نوجوانان در سطح مدیریت شهری و تلاش در جهت شناخت بهتر شهر و شیوه‌های اداره آن از دیگر اهداف برگزاری انتخابات شهردار مدارس است.

وی با اشاره به اجرای این طرح در مدارس سراسر کشور همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید اظهار داشت: انتخابات شهردار مدارس در تاریخ ۱۰ آبان ماه در دبیرستان های سطح منطقه برپا می شود.

معاون شهردار منطقه ۷ آشنایی با مدیریت شهری را هدف اصلی طرح شهردار مدرسه عنوان کرد و افزود: با انجام این طرح، دانش آموزان با رویکرد اداره امور شهری آشنا می شوند.

وی با بیان اینکه شهردار مدرسه دارای معاون فرهنگی اجتماعی، معاون حمل و نقل و ترافیک، معاون امور شهری و معاون شهروندی است که امور مربوط به مدرسه را انجام می دهند، افزود: آشنایی با مدیریت شهری یکی از اهداف اصلی طرح شهردار مدرسه است.

غلامی در ادامه یادآرو شد: شهردار مدرسه تمرینی برای آینده سازان این مرز و بوم است تا نقش مهمی را در حوزه فعالیت های اجتماعی در محیط کوچک مدرسه فرا بگیرند.

معاون اجتماعی فرهنگی منطقه ۷ عنوان کرد: شهردار مدرسه تمرینی برای فعالیت های آموزشی، شهروندی و رفع معظلات احتمالی در مدرسه است.

وی در پایان اظهار داشت: شهردار مدرسه رابط دانش آموزان با شهرداری است که نقش مهمی را در انعکاس مشکلات به مسئولان شهری را ایفا می کند.

لایروبی بیش از ۶۵ هزار متر طول از انهار و جویها ی منطقه ۲

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه دو از لایروبی بیش از ۶۵ هزار متر طول از انهار و جویهای رفع نقص نقاط آبگیر در سطح محدوده منطقه ۲ خبرداد .

علیرضا جعفری با اعلام این خبر گفت : با اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری منطقه ۲، در خصوص لایروبی انهار و جویها همچنین رفع نقص نقاط آبگیر در سطح محدوده ، اداره خدمات شهری طبق سنوات گذشته آمادگی لازم برای بارش نزولات آسمانی را دارد.

علیرضا جعفری در ادامه افزود: این اقدامات از سوی اداره خدمات شهری منطقه با محوریت نواحی ۹ گانه و با هدف پیشگیری از آب ماندگی در انهار روباز و روبسته، جویها موجود در محدوده منطقه ۲ صورت گرفته است.

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه در این خصوص اعلام کرد: لایروبی و نظافت بیش از ۶۵هزار مترطول از انهارو جویهای موجود در محدوده منطقه طی ماههای پیش از بارندگی صورت گرفته است.

جعفری در جهت حفظ و ارتقای نگهداشت شهر و همچنین خدمات رسانی بهینه به شهروندان شستشوی مواردی از قبیل ( نرده ها ، گاردیل ها ، تابلوهای ترافیکی ، جداول و سایر المانهای شهری) در بزرگراه های سطح منطقه عنوان کرد.

تاکید بر لزوم اشتغال زایی در ورودی غربی پایتخت با توجه به ظرفیت صنعتی-کارگاهی موجود در منطقه۲۱

طی جلسه ای با حضور معاون و قائم مقام معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران، مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری معاونت امور مناطق شهرداری تهران، مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران، مدیرکل حسابرسی شهرداری تهران و شهردار، قائم مقام، معاونین و شهرداران نواحی منطقه۲۱ ؛ وضعیت درآمدی، دیون، نگهداشت شهر و … چالش ها، فرصت ها و تهدیدات پیش روی ورودی غریب پایتخت بررسی شد.

در ابتدای این جلسه که با هدف بررسی مشکلات و معضلات؛ شناخت چالش ها، فرصت ها و تهدیدات موجود در سطح منطقه و در محل سالن جلسات معاونت هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران برگزار شد؛ رحمانی شهردار این منطقه به ارائه گزارشی مالی درخصوص وضعیت درآمدی، میزان دیون و مطالبات و همچنین برخی موضوعات خاص منطقه۲۱ مانند آلودگی صوتی فرودگاه مهرآباد که مورد درخواست غالب ساکنین ناحیه یک این منطقه (تهرانسر) بوده و همچنین مباحث مرتبط با موضوع “نگهداشت شهر” با درنظر گرفتن وسعت منطقه۲۱ و شبکه بزرگراهی گسترده موجود در آن و همچنین استقرار کارخانجات و کارگاه های زیاد در نواحی دو و سه پرداخت و راهکارهای پیشنهادی در زمینه ی هرچه مطلوب تر شدن وضعیت فعلی این منطقه را با حاضرین در این جلسه به اشتراک گذاشت.

بنا بر این گزارش در ادامه این جلسه؛ مهندس رباطی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با تاکید بر استفاده از ظرفیت های صنعتی و کارگاهی موجود در منطقه۲۱ در جهت ایجاد فرصت های شغلی و اشتغال زایی برای شهروندان گفت: به منظور بالا بردن سطح مشارکت و تعامل هرچه بیشتر فی مابین مدیریت شهری منطقه ۲۱ و بافت صنعتی موجود در این محدوده، می بایست نوع نگرش و رویکرد مشارکتی هر دو طرف دخیل در این تعامل، به سمت و سوی هم فکری و هم اندیشی سوق یابد تا مواردی همچون آلودگی های زیست محیطی و مدیریت صحیح تفکیک پسماندهای صنعتی و کارگاهی این منطقه در سایه این تعامل و هم فکری رفع شود.

در خاتمه و جمع بندی مباحث این جلسه؛ رباطی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با اشاره بر لزوم توجه به اتمام پروژه های نیمه تمام سطح منطقه۲۱ در شش ماهه دوم سال جاری (۱۳۹۶)، بر اجرای پروژه های عمرانی و کارکرد توسعه ای آنها که مبتنی بر برنامه مدون این منطقه است، تاکید کرد و یادآور شد: نظر به وجود یکی از گسترده ترین شبکه بزرگراهی در محدوده منطقه۲۱ که مسیر عبوری نه استان غربی، شمالی و شمال غربی بوده و همچنین آغاز زمان بارش نزولات آسمانی در فصول پاییز و زمستان که احتمال آبگرفتگی، آب ماندگی و جاری شدن روان آب ها در سطح معابر عبوری و بزرگراهی را در پی دارد، تمامی تدابیر لازم از سوی مدیریت شهری منطقه۲۱ درخصوص رفع مشکلات احتمالی و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان در این ایام می بایست اندیشیده شود.

http://www.mehrnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *